בית משפט לתביעות קטנות – כך תגדילו את הסיכויים לזכייה בתביעת ספאם

29 בפברואר 2016

לקראת הדיון הצפוי, נבקש לצייד אותך במסמך זה, שמטרתו להכינך לדיון ולמקסם את סיכויי זכייתך. אנו ממליצים בחום לקרוא מסמך זה ולעיין וליישם את המלצותיו.

מהו בית המשפט לתביעות קטנות ומה מטרתו?

בית משפט לתביעות קטנות הינו ערכאה שיפוטית המשמשת לפתרון סכסוכים אזרחיים שעניינם סכומי כסף קטנים. מטרתו היא לפתוח את שערי המשפט ל"אזרח הפשוט", ללא צורך בהשכלה משפטית, ובאמצעות סדרי דין פשוטים וגמישים, שמטרתם להגיע להכרעה מהירה, יעילה, וזולה. על-פי רוב, בעלי הדין מייצגים את עצמם בהליך.dreamstime_xs_41877074

לפיכך, תביעה לפיצוי ללא הוכחת נזק מכוח סעיף 30א לחוק התקשורת ("חוק הספאם") מתאימה לבירור בפני בית המשפט לתביעות קטנות, ואכן, תובעים רבים מנצלים את זכותם ובוחרים לעשות כן.

למה יש לצפות?

קחו בחשבון, ש"ספאמרים" רבים נתבעים באופן קבוע בבתי המשפט לתביעות קטנות בגין שיגור "ספאם", וברשותם כתבי הגנה מוכנים – אשר נערכו, בחלקם, על-ידי עורכי-דין הבקיאים בתחום.

חלק מאותם "ספאמרים" ינסו להקשות עליכם ולגרום לכם לפחד ולבלבול, באמצעים שונים. ה"ספאמר" עלול להעלות טענות משפטיות מפולפלות ומתחכמות (שלעיתים פשוט אינן תואמות את הדין!); לטעון שאתם משקרים; לטעון לפגמים שונים שנפלו בתביעתכם; לטעון לראיות שונות שהייתם מחויבים לכאורה להציג ולא הצגתם; לטעון כי הוא אינו אחראי לפצותכם, וכי תבעתם צד לא נכון; לעשות שימוש באמצעים טקטיים שונים, כגון הגשת בקשות ביניים שונות ומשונות, הגשת תביעה נגדית כנגדכם, ועוד.

כיצד ניתן להתכונן לדיון?

  •  הגיעו לדיון  בטרם המועד שנקבע.
  • היו בקיאים בהשתלשלות המקרה. מומלץ ורצוי לעבור על כתב התביעה, על כתב ההגנה ועל כל הנספחים לפני מועד הדיון, ולהיות בקיאים באמור שם, בטענותיכם ובראיות שצירפתם. אל תסמכו על זיכרונכם!
  • קו המחשבה המרכזי שצריך ללוות אותך הוא: קיבלתי ספאם שהטריד אותי, הבנתי שזה בניגוד לדין, והחלטתי להגיש תביעה.

כיצד לנהוג בדיון?

  • דברו באופן ברור, תמציתי וענייני. אל תפליגו בעלילות ואל "תרדימו" את השופט.
  • כבדו את בית המשפט, את השופט, וכן את הצד השני. אל תרימו את קולכם ואל תקטעו אחרים. אינכם אויבים.
  • אמרו אמת והיו כנים. האמת מספיק טובה לכם! אל תירתעו ממנה.
  • אל תנסו להעלות טענות סרק בניסיון לרצות את הצד השני או לספק מענה לטענותיו, ואל תשנו מטענותיכם שבכתב התביעה. למשל, אם הנתבע מלין על כך שלא השתמשתם בקישור ההסרה שבדבר הפרסומת, אל תתנצלו ואל תנסו לטעון כאילו כן עשיתם בו שימוש (פשוט כי כלל אין חובה ללחוץ על קישור ההסרה. טענה כזו מטרתה לבלבלם ולהלחיץ אתכם).
  • הרבה מהתשובות לשאלות ולטענות שייתכן ויעלו במהלך הדיון, מופיעות בכתב התביעה.
  • אם מתעוררת סוגיה משפטית שאינכם יודעים כיצד לענות עליה, השיבו בכנות: איננו משפטנים ואנו סומכים על בית המשפט שיכריע בעניין באופן הוגן.
  • בכל סיטואציה בה אינכם בטוחים מה לומר או להשיב, חזרו על העובדות המוכרות לכם והמפורטות בכתב התביעה. היו קשובים לשאלות בית המשפט, וענו בהיגיון. אם אינכם יודעים או אינכם זוכרים – אמרו זאת.
  • זכרו: האל תתנצלו על הגשת התביעה. אתם מממשים את זכותכם על-פי דין. פעמים רבות הנתבע ינסה לטעון שהגשתם תביעה מתוך "תאוות בצע" או "ניסיון לעשוק"  – אל תתרגשו, מרבית הנתבעים טוענים זאת.

מה יש להביא איתי לדיון? 

  • תעודה מזהה.
  • כתבי הטענות שבתיק (כתב תביעה, כתב הגנה, וכל מסמך אחר שהוגש).
  • ככל שדברי הפרסומת ששוגרו עדיין ברשותכם, הצטיידו במכשיר סלולרי או אמצעי אחר שיאפשר את הצגתם בזמן הדיון. ודאו מראש כי דברי הפרסומת זמינים ונגישים.
  • אם דברי הפרסומת אינם ברשותכם, מומלץ להצטייד בראיה המלמדת על הסיבה לכך, ככל שיש כזו (למשל, קבלה בגין החלפת מכשיר/ תיקון וכיוב').
  • הגיעו בלבוש הולם ומכובד (אין צורך להגזים, אינכם מתחתנים).
  • אם יש לכם עדים מטעמכם, וודאו כי הם מגיעים בזמן.

לאחר הדיון

  • זכרו לקחת מהקלדן/ית את פרוטוקול הדיון, ולהחתים את מזכירות בית המשפט על עותק "מקור".
  • בקשו מהמזכירות את הדף הראשון של כתב התביעה שהוחתם על-ידי המזכירות, וביקשו כי יירשם עליו מספר ההליך.