הנופש בוטל, התובע זכה ב-3,500 ש"ח בנוסף לעלות הנופש

16 בדצמבר 2014

בית המשפט לתביעות קטנות קבע כי הנתבעות – חברת אופיר טורס וחברת השטיח המעופף – יפצו את התובע בסכום כולל של 3,500 ש"ח, לאחר שחבילת נופש שהזמין בוטלה כשבועיים טרם מועדה המתוכנן. כן נפסק, כי בעסקאות מהסוג הזה, סכום הפיצוי בגין עוגמת נפש יכול להיות אף גבוה מסכום העסקה כולה.

בחודש יולי 2013 הזמין התובע חבילת נופש דרך חברת אופיר טורס. הטיסה הייתה אמורה להתקיים ביום 26.9.13.dreamstime_xs_29359216 על אף שהתובע קיבל כבר למחרת ההזמנה אישור כי הזמנתו נתקבלה, ביום 9.9.13, כשבועיים וחצי טרם מועד הטיסה המתוכנן, הודיעה לו אופיר טורס שהטיסה לא תתקיים. נסיונות לאתר נופש חלופי לא צלחו. הנתבעות השיבו לתובע את כספו, והתובע הזמין עבורו חופשה אחרת, במחיר אשר לטענתו היה גבוה מן המקובל, בשל הסמיכות לתקופת החגים.

התובע הגיש תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות. בתביעתו דרש פיצוי בסך של 5,000 ש"ח בגין עוגמת נפש.

בדיון עצמו טענה חברת השטיח המעופף כי הודיע לאופיר טורס שהטיסות הוזמנו, אולם המלון עדיין בסטטוס המתנה. אם אופיר טורס הודיעה לתובע כי הזמנתו כולה אושרה, הרי שהיא עשתה זאת על דעת עצמה. אופיר טורס טענה כי דווקא כן התקבל אישור, באופן טלפוני, וכי אם לא היה ניתן אישור כזה, הרי שלא היו מודיעים ללקוח – התובע – כי הזמנתו אושרה.

בית המשפט קיבל את התביעה, וקבע כי שתי הנתבעות אחראיות כלפי התובע (אם כי באחוזים שונים). עדותה של נציגת אופיר טורס כי קיבלה אישור טלפוני לגבי המלון נקבעה כאמינה. בית המשפט פסק כי "לא סביר ש[סוכנת הנסיעות] הייתה מסכנת את מערכת היחסים הממושכת שיש לה עם התובע כלקוח  ולא הייתה יוצרת כלפיו מצג שווא… יחד עם זאת, סבורני כי [סוכנת הנסיעות] התרשלה כלפי התובע, בכך שלא דאגה לקבל על כך אישור בכתב…".

פסק הדין מציין בצדק כי בעסקאות מסוימות, ובכלל זה עסקאות שמטרתן העיקרית היא "הנאה", מרכיב הנזק בגין נזקים לא ממוניים (למשל, עוגמת נפש) יכול להיות משמעותי, ולפעמים אף גבוה מהנזק הממוני עצמו, או אף משיעור העסקה.

נקבע כי הנתבעות יפצו את התובע ב-3,500 ש"ח, ובהוצאות משפט נוספות, בסכום של 750 ש"ח. אופיר טורס תהא אחראית בתשלום 30% מהסכום הכולל שנפסק, והשטיח תשלם 70% מהסכום הכולל.

ת"ק (פתח תקווה) 35000-11-13 ברלין נ' השטיח המעופף בע"מ (13.11.14)