תקנות ביטול עסקה – עיקרי החוק ושאלות ותשובות

3 בספטמבר 2013

קיימים מספר חוקים המאפשרים לצרכן לבטל עסקה שהתקשר בה. אחד החוקים החשובים הינו תקנות ביטל עסקה, שנכנס לתוקף בשנת 2010. התקנות מאפשרות לצרכן לבטל עסקה המופיעה בתקנות, תוך מספר ימים מסוים ומוגדר לכל עסקה.

האם אפשר להחזיר מוצר סתם כך כי התחרטתי?

בהחלט כן. התקנות נועדו בדיוק למצב שבו צרכן רכש מוצר, והתחרט לאחר הרכישה, ללא תלות בתקינותו. ישנם חוקים נוספים המסדירים את המקרים שבהם צרכן יכול להחזיר מוצר שאינו תקין.

האם ניתן להחזיר מוצר שאריזתו נפתחה?

חלק מהמוצרים ניתן להחזיר גם אם נפתחו, אך בכל מקרה לא ניתן להחזיר מוצר שנעשה בו שימוש.dreamstime_xs_29768775

ככלל, מוצר שאריזתו נפתחה – לא ניתן להחזיר, אולם לגבי מוצרים ספציפיים, קובע החוק כי עצם פתיחת האריזה היא אינה הוכחה שנעשה במוצר שימוש. מוצרים אלו הינם, למשל, ריהוט, ציוד לבית ולגן, מכשירים חשמליים ואלקטרוניים, מטהרי מים ומתקני מים, שעונים. יודגש, כי אם יוכיח בעל העסק שהמוצר חובר לחשמל, אזי תהא זו ראיה לכך שנעשה במוצר שימוש.

תוך כמה זמן ניתן להחזיר את המוצר?

לכל מוצר (או קבוצת מוצרים) קבע המחוקק תקופה שונה להחזרתו. לדוגמא:

  • ריהוט, ציוד לבית ולגן, מכשירי חשמל, מתקני מים, שעונים – תוך 14 יום מיום קבלת המוצר.
  • ביגוד והנעלה – תוך יומיים שאינם ימי עסקים. אם הבגד, למשל, נקנה ביום ראשון הצברי היום, ניתן להחזירו עד תום יום שלישי.
  • נופשים בישראל – תוך 14 יום מיום עשיית העסקה, אך לפחות 7 ימי עסקים טרם הטיסה.
  • קורסים (למעט פסיכומטרי) – תוך 14 יום מיום עשיית העסקה, אך לפחות 7 ימי עסקים טרם תחילת הקורס.
  • שירותי טלפון, אינטרנט, מנוי לחדר כושר, חברות במועדון הנחות, מנוי לחברת שידוכים, שירותי קוסמטיקה והסרת שיער – בתוך 14 ימים מיום עשיית העסקה או מיום מסירת חוזה בכתב או מסמך בכתב לגב עיקרי ההתקשרות.

תוך כמה זמן כמה זמן על המוכר להחזיר את התמורה?

התקנות קובעות מועדים שונים לעניין השאלה תוך כמה זמן עליכם לקבל את כספכם חזרה, בהתאם לאופן בו שילמתם מלכתחילה.

  • תשלום במזומן – החזר במזומן או בצ'ק מזומן – מיד
  • תשלום בצ'ק שנפרע – החזר במזומן או בצ'ק מזומן – תוך חמישה ימים
  • תשלום בצ'ק שטרם נפרע – החזר במזומן או בצ'ק מזומן – תוך חמישה ימים מהיום שנפרע
  • תשלום באשראי שהתשלום כבר הועבר למוכר – המוכר יבטל את החיוב אצל חברת האשראי
  • תשלום באשראי שהתשלום טרם הועבר למוכר – במזומן או בצ'ק מזומן או שהמוכר יודיע לחברת האשראי והיא תזכה את חשבון הקונה מיידית (בהנחה שחברת האשראי יכולה לקבל את הכסף חזרה מהמוכר, אבל אם היא לא יכולה – המוכר יהיה חייב להחזיר את הכסף לקונה). כלומר, יש להשיב את הכסף מיידית, וזו אחריות המוכר לוודא זאת.

האם אצטרך לשלם דמי ביטול?

כן. דמי הביטול שרשאי העוסק לגבות הינם 5% ממחיר העסקה, אך לא יותר מ-100 ₪.

איזה סוג עסקאות לא ניתן לבטל?

ישנן מספר עסקאות אותן לא ניתן לבטל. לדוגמא – ריהוט שהורכב בבית, מוצרים שיוצרו על מידות או דרישות מיוחדות, מזון ואוכל, תרופות ותוספי תזונה, דיסקים ומשחקי מחשב (אם האריזה נפתחה), תכשיטים שעלותם מעל 3,000 ₪ (למעט שעונים).

כמו כן, לא ניתן לבטל עסקאות שהתמורה בעדן שולמה בשובר מתנה, בתווי קנייה או ככרטיס מגנטי נטען.

האם חייב העוסק לחזיר גם את דמי ההובלה?

כן, אם הצרכן לא היה יכול לוותר על ההובלה, וזאת גם אם בפועל שילם הצרכן על ההובלה למוביל, ולא לבית העסק.

כתיבת תגובה