תביעה קטנה נגד ביטוח ישיר – התובעת זכתה ב-16,000 ש"ח

21 ביולי 2013

פרטי התביעה

בתביעה קטנה שהוגשה נגד איי-די-איי חברה לביטוח בע"מ ("ביטוח ישיר"), טענה התובעת כי הנתבעת סרבה לשלם לה את הסכומים המגיעים לה בהתאם לביטוח המקיף אותו רכשה.

לאחר התאונה הזמינה התובעת שמאי מתוך רשימת השמאים המומלצים של הנתבעת. לאחר שבועיים בהם טופל הרכב במוסך, נוכחה התובעת לגלות כי רוב הטיפולים היו קוסמטיים בלבד: תיקון מכסה מנוע, כנף קדמית, בטנה לכנף קדמית, פח חזית, סורג חזית, גריל במגן, לוחית רישוי, קישוט כנף קדמי וכן הלאה. הטיפול ה"מכני" היחיד שבוצע ברכב, היו תיקונים לרדיאטור ולרצועת המנוע.

למחרת היום שהרכב יצא מהמוסך, נסעה התובעת על כביש מס' 4, ובאזור תחנת דלק הסיירים נדלקה נורית האזהרה ברכב, המעידה כי יש תקלה. שוטרים שעצרו במקום לאחר זמן מה, ייעצו לה להגיע עם הרכב חזרה למוסך בדחיפות.

24042007446

רכבה של התובעת מיד לאחר התאונה

למרות שנורית האזהרה נדלקה ברכב למחרת היום בו יצא מטיפול, טענה חברת הביטוח כי התקלה אינה קשורה לתאונה בגינה נכנס הרכב למוסך, וסירבה לשלם את עלויות התיקון, שהאמירו לסכומים של כ-20,000 ₪(!).

בכתב התביעה ציינו כי "בדיעבד אני גם יכולה להבין למה החליטו לעשות לרכב טיפולים קוסמטיים וחיצוניים בלבד. ככל הנראה, בגלל הנזק הרציני שנגרם לאוטו, תיקונים קלים נוספים היו מביאים אותו למצב של טוטאל לוס, וחברת הביטוח הייתה "מפסידה" סכומים גדולים יותר של כסף".

בכתב התביעה פרטנו בהרחבה אודות מרובע היחסים בין המבוטח, חברת הביטוח, השמאי והמוסך. ציטטנו מתוך כתבה שפורסמה באתר ynet, המתארת כיצד השמאים המומלצים של חברת הביטוח עושים עימה יד אחת על מנת לחסוך בתיקונים, וכן מתוך כתבה בערוץ 10 באותו עניין. להלן חלק מהציטוטים בכתבה בערוץ 10, ואשר הובאו במדויק בכתב התביעה:

  • "אנחנו מקטינים את הנזק. השמאות היא לא שמאות אמיתית" (שמאי, בדקה 00:10).
  • הכתבת שואלת: "מה, ממש מפעילים עליכם לחץ"?  השמאי עונה: "לחץ קשה מאוד, כבד מאוד. כן" (בדקה 00:46).
  • אני למעשה כפוף לנהלי עבודה שמחתימים אותי בחברות הביטוח, ואפ אני לא אעבוד לפי הנהלים האלה, מקומי יהיה מחוץ לרשימות חברות הביטוח" (שמאי, בדקה 1:25)
  • "אנחנו מנסים להקטין את הנזק, להוריד בעלויות… ואז בסופו של דבר השמאות היא לא שמאות אמיתית" (שמאי, בדקה 1:55)
  • "הרבה שמאים מתלוננים אלי שמאלצים אותם לשים חלקים… בניגוד לשיקול דעתם המקצועי" (יו"ר איגוד המוסכים, בדקה 2:10).
  • הקונפליקט הכי גדול בין שמאי לחברת הביטוח שלו, היא במקרים האלה – טוטאל לוס… (total loss) (הכתבת, בדקה 3:25).
  • "אם אתה לא עובד באותו קנה, לפי מה שהשמאים הראשיים דורשים – תחפש את החברים שלך" (שמאי, בדקה 4:00).
  • "המנגנון הרגולטיבי הופך את השמאי בעצם ללא אובייקטיבי, אם הוא רוצה לקבל פרנסה" (יו"ר איגוד המוסכים, בדקה 4:10).
  • "המדיניות של החברה זה לחסוך, השיקול המקצועי לא מהווה שום פרמטר כאן" (שמאי, בדקה 4:35).

מה פסק בית המשפט?

בית המשפט פסק לתובעת פיצוי בסך של 16,000 ₪. הפיצוי שנפסק הינו פיצוי גבוה, בהתחשב בכך שהתובעת כלל לא הציגה חוות דעת שמאי המוכיחה את הקשר בין התאונה לבין הנזק אותו סרבה חברת הביטוח לכסות.

ת"ק (ת"א-יפו) 30620-04-10 חוה כהן נ' איי די איי חברה לביטוח בע"מ

כתיבת תגובה