לקוחות רבים מכניסים את הטלפון הסלולרי שלהם לתיקון, וכשהם מקבלים אותו חזרה הם מגלים שנמחק להם כל זיכרון הטלפון. לפעמים אין מדובר רק באנשי קשר, אלא גם בפגישות, תמונות, מוזיקה, סרטים ואפליקציות שונות. האם ניתן לתבוע פיצוי בגין מחיקת כל המידע? מה סכום הפיצוי שניתן לדרוש?
אחד הדברים המכעיסים ביותר הוא לקבל חזרה מתיקון את הטלפון, ולגלות שכל מה שנשמר עליו – נעלם כלא היה. לכן, טרם מסירת הטלפון לתיקון, ראשית ודאו – האם מתכננים לפרמט אותו? האם המידע השמור בטלפון יישמר? דאגו לתעד את תשובת המעבדה, ואף להחתים את החברה כי אין סכנה לזכרונות הטלפון. ככל שניתן, יש לגבות את המידע שלכם. אולם מה קרה אם בכל זאת קיבלתם את הטלפון חזרה, והזכרונות נמחקו כולם?
פסיקת בתי המשפט
במקרה אחד, פסק בית המשפט סכום של 4,500 ₪ לתובע אשר ביקש לעדכן תוכנה על המכשיר הסלולרי שלו, והתקנת התוכנה גרמה למחיקת כל האפליקציות והמידע [ת"ק 6317/06 (ת"א-יפו) שכטר נ' סלקום]. במקרה אחר, טענה התובעת כי בעקבות תיקון של הסמארטפון שלה, נמחקו ממנו 300 תמונות של בנה, מגיל אפס עד שנה. בית המשפט פסק כי סלקום תפצה את התובע בסכום של 1,500 ₪ [ת"ק (עפולה) 6083-05-09 יוספור נ' סלקום].
במקרה נוסף, ביקש התובע לתקן תקלת חיבור לאינטרנט במכשיר הטלפון שלו. לטענת התובע, נמחקו מהטלפון כל רשימת הטלפונים, וכן תמונות מטיול בחו"ל. ביהמ"ש פסק לתובע סכום של 5,000 ₪ [ת"ק (ירושלים) 22036-07-10 כהן נ' פלאפון].
בתביעה שבה טען התובע כי נמחקו לו כמעט כל הודעות הטקסט, וכן יומן הפגישות, פסק בית המשפט פיצוי נמוך יחסית, בסכום של 750 ₪ בלבד. בית המשפט קבע שהתובע לא הוכיח כמה הודעות בדיוק נמחקו, ומה "ערך" אותו מידע לגבי הפגישות האבודות.
איך להעריך את גובה התביעה
לא תמיד ניתן להעריך את גובה התביעה, ופעמים רבות הדבר נתון לשיקולכם האישי, וכיצד אתם מעריכים את הטרטור, הטרחה ועוגמת הנפש שנגרמו לכם. אין ספק כי ככל שהמידע האבוד הינו בעל ערך גבוה יותר (טלפונים של לקוחות, תמונות אישיות, אפליקציות יקרות), הרי שסכום הפיצוי צריך להיות גבוה יותר. חשוב לזכור כי צריך להוכיח בבית המשפט את "הערך" של אותו מידע. ניתן להוכיח זאת באמצעות עדים, למשל, או באמצעות קבלות על רכישת אפליקציות (או סרטים ומוזיקה, כמובן).
בית המשפט ישקול שיקולים נוספים, בבואו לקבוע את גובה הפיצוי: האם נציגי המעבדה הסבירו טרם התיקון כי ייתכן והמידע יימחק? האם הלקוח הוחתם על טופס ויתור? האם המידע היה ניתן לגיבוי? האם המעבדה הציעה ללקוח את האפשרות לגבות את המידע, גם בעבור תשלום? כמה זמן ייקח לתובע לשחזר את המידע? האם כלל ניתן לשחזר את המידע?
הכלל החשוב ביותר בתביעה, הוא כי חובת ההוכחה לגבי עצם הנזק עצמו, ולגבי גובה הנזק – היא על התובע. תובע שלא יוכיח את הנזק שנגרם לו, לא יזכה לפיצוי.